Annika Kofoed,
regissör och manusförfattare
P-O Nilsson,
kompositör och låtskrivare
koreograf
scenograf och kostymör
sånginstudering
Amina Frölen
regisassistent
Skåne åt danskarna
- en orolig tid med drömmar om frihet och fred
När vi skulle skriva årets musikal gick först tankarna till tiden då munkarna var aktiva på Herrevadskloster. Men efter funderingar blev valet en tid som har mer anknytning till vår värld just nu. Det handlar om identitet, vad ser man som sin härkomst. Att kunna blanda humor och allvar är viktigt i en tid av förändring, därför kändes valet att skriva om tiden efter Skånska kriget väldigt aktuellt.
På 1600-talet hade inte alla människor samma rättigheter och skyldigheter som nu. De hade snarare olika rättigheter och skyldigheter beroende på vilka privilegier deras sociala stånd, deras bys, stad eller provins hade. Det fanns därmed fler identiteter än bara den nationella. Tiden var således komplex och många tvingades omvärdera sin identitet samtidigt som de var mån om den. Riksgränsen mellan Sverige och Danmark flyttades och rörelsefriheten för folket fick konsekvenser.
Papperstillverkningen blev en viktig del av försvenskningen. Nya skrifter, som ABC-böcker och katekeser på svenska, skulle tryckas för att påskynda undervisningen. Papper var makt och kronan ville överta pappersbruket. Här kommer vår historia in om snapphanar, pappersbruket, folket i bygden och svenskarnas misstänksamhet. Snabbt hamnar alla i situationer de inte kunde föreställa sig. Vem var vän och vem var fiende? Dessutom uppstår frågan om vem som bestämde att man var vän eller fiende.
Föreställningen är fiktion, men bygger till viss del på riktiga historiska händelser och personer. Resten är våra egna funderingar och tolkningar för att kunna gestalta kampen om Skåne.
Välkomna till en härlig sommar med Bruksspelet!
Välkommen till Bruksspelet,Jonna. Vad har du gjort tidigare?
- I nästan 18 år har jag jobbat på Musikteaterskolan i Bjärnum som är en ett-årig artistutbildning. En stor del av musikalartisterna i Sverige har startat sin resa där. Vid sidan om frilansar jag och har bl a
koreograferat för SVT till program som up4noise, Dansvloggen, Sommarlov och serien Sugarbabe som kommer till hösten.
- Jag har även gjort koreografi till revyer, showgrupper och event. Jag har själv stått en del på scen men trivs allra bäst i den kreativa processen bakom scen.
Vad inspirerar dig i årets Bruksspel?
- Det här är min första utomhusproduktion. Det har varit en fantastisk upplevelse att möta härliga människor i olika åldrar. De tar hand om varandra och det finns en nyfikenhet att lära, tonvis med kärlek och engagemang. Jag åker alltid hem med ett leende från repetitionerna.
- Det är en förställning där vi dras med in i historien om Snapphanarna och Pappersbruket på den tiden. Humor, dubbelspel och historisk problematik blandas med musik som får dig att stampa takten. Kulturen är så otroligt viktig i vårt samhälle. Här kan vi både underhålla och utbilda på samma gång.
Nu är det tredje året vi ser dig här på Bruksspelet, Rigmor. Hur har det varit att arbeta med årets kostymer och scenografi?
- Det är så enormt inspirerande att få grotta ner sig riktigt ordentligt i vår skånska historia. Jag älskar rebeller, ”murr”, jordtoner och lager på lager, så detta har varit rena rama julafton för mig.
- Att sen få fira denna ”julafton” med det härligaste gänget i världen på finaste platsen - är en dröm man aldrig vill vakna från.
Stine, hur har sångrepetitionerna gått i år?
- När vi hade vårt första sångrep i februari och jag, efter en stunds stäm-genomgång, för första gången fick höra hela ensemblen lägga all sin energi och glädje i ”Vi gör papper” visste jag direkt att det här skulle bli ett bra år! Låt efter låt repades in och ensemblen blev bara bättre och bättre!!
Hur går dina tankar om årets Bruksspel?
- Med stolt och varmt hjärta kan jag på premiärdagen konstatera att det blev precis som jag förutspådde där i februari, ännu ett Bruksspel i världsklass, ännu ett rafflande manus med en twist, ännu en uppsättning catchy låtar med ett och annat tonartsbyte, ännu ett år med koreografier som ger mer att upptäcka för varje gång man ser dem, ännu ett scenografi- och kostymår som kastar oss dit vi ska. Ännu en ensemble som ger mig gåshud och tårar i ögonen! Jag är den stoltaste körfröken i Snapphaneland, minst!!
- Välkomna till Bruksspelet 2023!
Hej Amina, du är årets regiassistent. Berätta lite om dig själv?
- Jag har precis gått ut gymnasiet och vill jobba inom teatervärlden. Det känns som att jag har hittat min plats i livet när jag jobbar med teater.
Vad tycker du om Klippan?
- Jag är från Stockholm men trivs jättebra här i Klippan. Alla är trevliga och vänliga och jag känner mig välkommen här.
Vad tycker du om årets musikal?
- Det är så spännande att se hur musikalen utvecklas bit för bit fram till premiären
Presskontakt/producent: Heléne Lindquist, helene@bruksspelet.se
Copyright @ All Rights Reserved